Soepele overgang op volgnummersysteem

Implementatie volgnummersysteem van Wachtkamerschermen® bij apotheek

Soepele overgang op volgnummersysteem

Implementatie volgnummersysteem van Wachtkamerschermen® bij apotheek

Soepele overgang op volgnummersysteem
2 min. leestijd

Apotheek West Maas en Waal is gevestigd in Beneden-Leeuwen en valt onder de VNA. Wij spraken met apotheker Alperen Kabalay over zijn ervaringen met het volgnummersysteem van Wachtkamerschermen®.

De aanleiding om zich te oriënteren op een ander systeem, was een volgnummerzuil die niet meer goed werkte. Wat Alperen opviel was het prettige adviesgesprek dat hij had met één van onze accountmanagers. Hij vond het fijn dat er iemand langs kwam: “De live-demo gaf een goed beeld van wat ik kon verwachten. Ook werden al mijn praktische vragen beantwoord. Hierdoor wist ik precies waar ik aan toe was.”

Soepele overgang

Sinds juli 2025 draait het volgnummersysteem van Wachtkamerschermen® in de apotheek. De overgang naar het nieuwe systeem ging erg soepel. Alperen vertelt: “Onze medewerkers waren er snel aan gewend en bij vragen werden we snel geholpen door de supportafdeling van Wachtkamerschermen®”.

Werken met snelcodes

In de apotheek wordt gewerkt met twee wachtrijen: op volgorde van binnenkomst en met een snelcode. Die snelcode is de afhaalcode code uit Recept Locatie. De patiënt voert de snelcode in op de zuil en aan dit ticket wordt prioriteit toegekend. Zodra de medewerker aan de balie een prioriteit-ticket ziet verschijnen, dan kan deze voorrang verlenen door dit ticket als eerste op te roepen.

Zodra het ticket met de Track & Trace code wordt opgeroepen aan de balie, ziet de medewerker in Recept Locatie waar de medicatie ligt. De medewerker kan meteen de medicatie pakken, overhandigen aan de patiënt en afboeken uit het systeem. Alperen: “Het voordeel van werken met een snelcode, is dat de patiënt lekker snel de apotheek weer kan verlaten. Fijn voor de patiënt maar ook voor de medewerkers die hierdoor snel de wachtrij kunnen wegwerken.”

Meer overzicht dankzij back-office monitor

Ook wordt er in de apotheek gewerkt met een back-office monitor. Op deze monitor worden real-time het aantal tickets en de gemiddelde wachttijd weergeven. Zodra de wachttijd oploopt, krijgen de medewerkers een seintje, zodat ze een extra balie kunnen openen om de drukte weg te werken. Volgens Alperen werkt dit heel fijn.

Combinatie met informatieve narrowcasting

Het oproepen van de volgnummers wordt gecombineerd met een informatieve narrowcasting uitzending. Alperen is erg te spreken over de uitgebreide media bibliotheek van Wachtkamerschermen®. Hij noemt de bibliotheek inhoudelijk sterk: “Ik hoef niet zelf te zoeken naar interessante video’s of informatie vanuit de KNMP of Apotheek.nl, want die kan ik gewoon vinden in de bibliotheek. Ook vind ik de maandelijkse nieuwsbrief die Wachtkamerschermen® verstuurt heel nuttig, want zo wordt ik geïnformeerd welke thema’s actueel zijn of welke nieuwe video’s er beschikbaar zijn.”

Tot slot vroegen we of Alperen nog iets kwijt wilde. Hij vertelt dat hij tevreden is met zijn keuze voor Wachtkamerschermen®: “Ik vind alle contacten prettig verlopen en de volgnummerzuil is een echte blikvanger!”